1. Home
  2. /
  3. Yachts
  4. /
  5. Seaport Yachtbrokers-8000723

Grand Soleil, 45

Grand Soleil, 45
Built 2004 / EURO 205000, VAT paid

Broker’s Comments

Italiaans raffinement

Vaarimpressie van de Grand Soleil 45

 

Grand Soleil wordt zelden in een adem genoemd met de grote producenten van zeiljachten. Toch hoort de Italiaanse werf wel degelijk bij de top tien van de wereld, zeker nu ook Dufour tot hetzelfde concern behoort. Jaarlijks komen in de heuvels boven de Adriatische zee zo’n 200 jachten uit de mal. In alle boten - het leveringsprogramma varieert van 37 tot 70 voet - wordt een combinatie gezocht van toer- en wedstrijdzeilen. Ook de splinternieuwe 45 voldoet aan het concept van een goedzeilend toerjacht dat met weinig aanpassingen moeiteloos in een wedstrijdveld mee kan komen. Het is het marktsegment waarop bijvoorbeeld ook X-Yachts en Beneteau Fisrt met de 40.7 en 47.7 mikken. Grand Soleil heeft geen vaste huisontwerper. Voor het ontwerp van de nieuwe 45 zijn de architecten Judel en Vrolijk verantwoordelijk. Later dit jaar zal ook de Grand Soleil 50 aan het publiek gepresenteerd worden. 

Bij de testboot heeft de eigenaar het sportieve karakter van de boot nog meer benadrukt dan in de standaarduitvoering al het geval is. De lijst van extra’s is indrukwekkend en bevat ondermeer een koolstof mast van Hall Spars, een 3DL grootzeil van North en hydraulische Holmatro achterstagspanners. Het staat wel vast dat die aanpassingen de zeileigenschappen van de boot positief beïnvloeden. Aan de filosofie waarmee Grand Soleil de 45 aan dek inrichtte werd echter niets veranderd dat een objectief oordeel over de standaarduitvoering in de weg staat. 

 

Het water op

Als we aan boord stappen ligt de spinnakerzak al uitnodigend op het voordek. Intuitief staan we klaar bij de mast om te helpen bij het hijsen van het grootzeil maar dat is niet nodig, de val wordt naar de grote elektrische schootlier geleid. Zonder dat er een lierhandel of zweetdruppel aan te pas komt wordt het voorlijk op spanning gebracht. We rollen het voorzeil uit trimmen de prachtige set North zeilen. Met de 3DL Marathon serie levert de zeilmaker een toeruitvoering van de op wedstrijdschepen populaire zeilen. Het op een driedimensionale mal gemaakte zeil wordt gecoat met een Tafetta film waardoor het zeil beter bestand is tegen UV licht en schavielen. North noemt de Marathon zeilen “the most advanced cruising sails”, ons lijkt het vooral een volwaardige wedstrijdset. 

Het water is vlak en de wind matig. Met zes knopen aan de wind loopt de Grand Soleil als op rails. Tijd voor een rondje over het dek van deze Italiaanse zeilmachine. Op de rechte boeg staat een Reckman genuaroller met de trommel laag op het dek gemonteerd. De preekstoel is van voren open en begint pas ruim na de roller. Dit staat niet alleen mooi maar werkt ook prettig, vooral bij het zetten van een gennaker. Het meegeleverde ankerbeslag is gedemonteerd. Zonder dit roestvrijstalen uitsteeksel ziet de boeg er nog beter uit. Als er toch geankerd moet worden is het beslag er met een grote inbussleutel in een paar minuten opgezet. Het teak dek (optioneel) is prachtig gelegd en loopt mooi over in een voetrail van hetzelfde materiaal. De loop over de brede gangboorden is ruim. De carbon mast van Hall Spars is met rod-rigging verstaagd. De wit gecoate mast is een kunstwerk op zich. Anders dan bij een aluminium mast is het geen pijp die overal even dik is. Bij een goed gebouwde carbon mast zijn er verstevigingen aangebracht op alle punten waar beslag gemonteerd wordt. Soms alleen aan onzichtbaar aan de binnenkant van het profiel, in andere gevallen ook aan de buitenzijde, zoals bij de aangrijpingspunten van de giek en de giekneerhouder. De wanddiktes van het profiel zijn nauwkeurig berekend en verschillen over de gehele lengte. Maar hoe mooi de mast ook is, we schrikken erg van de meerprijs van 75.000 euro. Hiervoor krijgt u dan wel meer dan alleen de mast, want bij dit pakket hoort ook de massieve verstaging, spectra vallen, Tylaska sluitingen en de Reckman genuaroller, maar toch… 

De giek is van aluminium. Het prijsverschil weegt hierbij niet op tegen het gewichtsvoordeel omdat de giek laag op de boot zit. 

 

Helmstolgevoel

Bij de mast verdwijnen de vallen en overige trimlijnen onderdeks. Hierdoor oogt het kajuitdak strak en overzichtelijk. Harken vallieren staan op het kajuitdak. Op deze boot zullen deze nauwelijks gebruikt worden voor het hijsen van de zeilen omdat de val snel naar de grote elektrische schootlier is om te leiden. Over de schootvoering is bijzonder goed nagedacht. We gaan een paar keer overstag en merken dat dit door Messink bedachte systeem erg prettig werkt. In de kuip staan vier schootlieren, waarvan de achterste twee elektrisch bedienbaar zijn. Deze zijn goed bereikbaar door de stuurman. Zowel de grootschoot als de genuaschoot worden door een dubbel schildpadblok naar de kuip geleid. Beide schoten kunnen zowel op de voorste als op de achterste lier bediend worden. Afhankelijk van koers, windkracht en het aantal bemanningsleden in de kuip kan de stuurman kiezen welke schoot hij op de elektrische lier wil bedienen. De lange grootschootoverloop, gemonteerd op de kajuitvloer net voor het stuurwiel, is vanuit de stuurpositie perfect bereikbaar. Door deze indeling is deze boot goed door een of twee personen te zeilen, terwijl de praktisch ingedeelde kuip ook voldoende werkruimte biedt aan een voltallige wedstrijdbemanning. Onder helling geeft een rvs voetensteun op de kuipvloer steun aan de zeilers op de hoge kant en ook de zit op de brede kuiprand is comfortabel. De meest riante positie in de kuip is echter die van de stuurman. De zitbank loopt over de volle breedte van het achterschip en gaat door op een stuk gangboord. Door het ontbreken van rondingen of verhogingen ziet het er strak uit en zit het heerlijk, met goed uitzicht naar voren. Het grote stuurwiel lijkt van titanium maar is van grijs gecoat aluminium. Het is gemonteerd op een lage polyester stuurstand met mooi vormgegeven RVS-beugel boven het kompas. Niet alleen de zit achter het wiel is prettig, ook het sturen zelf gaat zo soepel dat de stuurman het roer niet meer graag uit handen geeft. Helmstokgevoel in optima forma. Sturen met je pink, letterlijk, al zal het met meer wind wel wat harder werken zijn. Onder spinnaker zien we met tegenzin de haven veel te snel dichterbij komen. 

 

Onderdeks

Aan dek is deze cruiser-racer vooral uitgerust als racer. In het interieur is die keuze minder duidelijk gemaakt, hier komt vooral het toeraspect goed uit de verf. De Italiaan Patrick Roséo is verantwoordelijk voor het ontwerp. Veel houtwerk (kersenfinish gelakt mahonie) en een conventionele indeling doen snel vergeten dat deze boot zo’n sportieve zeiler is. Op gewicht is in het interieur niet zichtbaar bespaard. Het geheel ziet er degelijk en goed afgewerkt uit, zoals verwacht mag worden bij een boot met een basisprijs van ruim 300 duizend euro. De twee hutten in het achterschip zijn identiek. De bedden zijn daar met 1,93 meter aan de korte kant, verder zijn de hutten hoog en licht. De kombuis is ruim, met een grote koelbox, een werkblad van Surrel (lijkt op Corian) en veel bergruimte. Door de U-vorm is de keuken ook in zeegang nog bruikbaar. Aan bakboord is er de natte cel en de grote kaartentafel, met een goed aangelegd instrumentenpaneel en voldoende ruimte om extra apparatuur in te bouwen. De doorloop naar voren is breed, de boot is niet maximaal volgebouwd en dat geeft een lekker luchtig gevoel. Een van de weinig kritiekpunten is de zit op de salonbanken. De rugleunig is te recht en de zitting is te kort, in volgende boten zou dit met weinig moeite verholpen kunnen worden. Voorin is een riante eigenaarshut, met een hoog en groot bed. Onder helling is dat minder prettig beslaapbaar, als havenhut is het ronduit luxe. Voldoende omkleedruimte, een grote natte cel met afsluitbaar douchegedeelte en erg veel kasten en laden completeren het luxe vooronder. Alles is netjes afgewerkt, ook in de ruimtes die niet direct zichtbaar zijn, zoals bij de bergplaats onder het bed. Details zoals de zware degelijke deurknoppen en de alcantara bekleding (optie) versterken de luxe uitstraling van het interieur en het Italiaanse gevoel voor stijl. Het enige dat onderdeks nog herinnert aan een racer is doorgestoken carbon mast waarvan het gedeelte onderdeks niet wit is gespoten zodat de carbonstructuur zichtbaar bleef. 

Wat ons verbaasd voor een boot uit het Middellandse Zee gebied is dat er weinig aandacht is besteed aan ventilatie. Als alle luiken gesloten zijn, is het kleine rooster in het kajuitluik absoluut onvoldoende om de boot goed geventileerd en daardoor droog te houden. Extra luchthappers zijn optioneel.

 

Optielijst

De standaarduitvoering van de Grand Soleil 45 verschilt nogal van de boot waarop wij voeren. Praktisch alles uit de optielijst was op onze testboot aanwezig. In de standaarduitvoering kost de 45, afgeleverd in Enkhuizen, € 310.000, exclusief zeilenset. Daarvoor krijgt u een prachtige boot, maar in de praktijk denkt importeur Messink Yachting nooit een boot voor dat bedrag af te zullen leveren. Alle kopers tot nu toe (7!) kozen minstens voor het “performance pakket”: voor een meerprijs van € 13.000 krijgt u dan een loden kiel, een hogere mast, grotere lieren en een 56 pk in plaats van een 40 pk motor. De standaard zeilen van Halsey Sails levert Messink liever niet mee, een opwaardering naar de basisset North zeilen kost €8.500. Dat zijn dan nog niet de 3DL Marathon zeilen waar wij mee voeren. Met deze basis-extra’s kost de boot dan € 331.500. Tel daarbij de kosten van navigatieapparatuur, een kachel en een acculader dan komt de boot al snel over de 3½ ton euro. Ook kleine extra’s drijven de prijs flink op. Zo kost het Surrel aanrechtblad ruim € 2.000, de te openen spiegel € 2.700, de de Holmatro Hydrauliek met centrale bediening € 7.027, en het spinnakerpakket met lieren € 11.500. Grootse posten op de optielijst zijn het teak op gangboorden en opbouw (€ 24.000) en de carbonmast (€75.000) 

De volledig uitgeruste boot waarop wij zeilden zal in de richting van de € 470.000 gaan, in euro’s; dat rekenen we maar niet meer om in guldens. 

 

Conclusie

In het ontwerp van de Grand Soleil 45 is veel ervaring verwerkt. Topontwerpers Judel/Vrolijk tekenden een heerlijk zeilende boot met een strak en modern uiterlijk. Interieurontwerper Roséo vulde dit aan met een en functioneel interieur dat wat minder spannend is dan de sportieve lijn van de romp doet vermoeden. Importeur Gideon Messink zette de puntjes op de i door zijn inbreng bij de inrichting van dek en tuigage. De zeilkwaliteiten van de boot zijn inmiddels bewezen op de wedstrijdbanen, zowel in de Middellandse Zee als in Nederland. Zusterschip Satori werd onlangs 1e overall in de North Sea Regatta en heeft dit voorjaar ook Spi Ouest gewonnen. Toch is de 45 meer dan een racer. Door de goed uitgedachte dekindeling en schootvoering is de boot probleemloos door twee mensen te zeilen, zeker als is gekozen voor de optie van de elektrische lieren. Het is niet verwonderlijk dat er weinig mis is met een boot in deze prijsklasse. Toch komen we niet vaak een boot tegen waarop alles zo klopt als op deze verleidelijke Italiaanse schone.

 

 

Grand Soleil 45

TypeGrand Soleil 45

OntwerperJudel/Vrolijk

Interieur ontwerpPatrick Roséo

BouwerCantiere del Pardo, Forli, Italië. http://grandsoleil.net

Leverancier NederlandMessink Yachting BV, Dijk 12, 1601 GJ  Enkhuizen tel 0228-322780 e-mail: info@messink.nl www.messink.nl

 

Lengte over alles13.91 m

Romplengte13.57 m

Lengte waterlijn12.00 m

Grootste breedte4.26 m

Diepgang2.30 m

Waterverplaatsing11.320 kg

Ballastaandeel3.000 kg (26,5%)

Tuigage9/10e

MastSparcraft Performance

Bijgeleverde zeilenHalsey Sails

Grootte genua58.4 m2

Grootte grootzeil50.1 m2

Motor56 pk 

Watertank400 liter

Dieseltank230 liter

 

Standaardprijs (incl. performancepakket en North Zeilen en aflevering€ 331.537

Standaard-luxeprijs€ 376.758

 

De standaard-luxeprijs dient voor prijsvergelijking. In deze prijs zijn alle extra’s berekend die sommige importeurs in hun standaardpakket aanbieden. Doorgaans zult u dus goedkoper uit zijn dan in de standaardpakketprijs berekend. Deze berekening omvat performancepakket, North grootzeil en genua,  vuilwatertank, Surrel keukenblad, verwarming, spinnakerpakket plus lieren, hydraulische achterstag, rolfoksysteem, Harken genuarails, klapschroef, buiskap, acculader, anker plus ketting, openende spiegel, dieptemeter, windmeter, log, lazy-jacks, huik, antifouling en aflevering.

 

 




Yacht Details
  • Builder: Grand Soleil
  • Model: 45
  • Name: BORRAS
  • Hull Designer: Judel & Vrolijk
  • Year Built: 2004
  • LOA: 13.89
  • LWL: 11.99
  • Beam: 4.27
  • Min / Max Draft:
  • Displacement: 9580
  • Accommodation: 3
  • Engine:
  • Location: IJmuiden NL
  • Price: EURO 205000 , VAT paid
Contact Details

Seaport Yachtbrokers
Tel: +31 255 70 02 09
E-Mail: info@seaportyachtbrokers.nl



Enquire about Seaport Yachtbrokers-8000723